Nevíte si rady s paragrafy? Zeptejte se studenta
Nevíte si rady s paragrafy? Zeptejte se studenta
Ještě se stihli potkat na seznamovacím kurzu, kde se domluvili, že si v Praze najdou společné studentské bydlení. Do budovy Právnické fakulty UK se pak čerství prváci Barbora Lišková a Dominik Brož už nepodívali, výuka se přesunula do on-line prostředí. Psal se podzim roku 2020 a pandemie nemoci covid-19 nabírala na obrátkách. Zavření doma, frustrovaní z omezeného kontaktu s okolním světem začali mladí aktivní studenti přemýšlet, co dělat. A tak se zrodil on-line projekt Zeptejte se Studenta, prostřednictvím kterého od té doby popularizují právo a pomáhají široké veřejnosti zorientovat se v zákrutách paragrafů. To vše dělají během svého volného času a zdarma.
Jak na asistovanou reprodukci z pohledu práva, jak pořídit závěť, co o práci přesčas říká zákoník práce nebo co to znamená, že má lékař povinnost postupovat „de lege artis“. To jsou jen některá z témat, jimž se studenti věnují ve svých článcích a které publikují na internetových stránkách Zeptejte se Studenta, potažmo také na sociálních sítích. Vedle toho odpovídají na četné dotazy, které jim přicházejí do speciálně zřízené emailové schránky (i přes sociální sítě).
Lidé se nejčastěji ptají na problematiku z oblasti pracovního nebo rodinného práva. Studenti na vše ochotně odpovídají, i když nikdy nezapomenou zdůraznit, že se vše teprve učí a nejsou hotoví právníci. Svoje odpovědi vzájemně konzultují a kontrolují si je. Pokud vidí, že je potřeba daný problém probrat s advokátem nebo že na něj sami nestačí, dotazujícího na to upozorní.
Jak na asistovanou reprodukci z pohledu práva, jak pořídit závěť, co o práci přesčas říká zákoník práce nebo co to znamená, že má lékař povinnost postupovat „de lege artis“. To jsou jen některá z témat, jimž se studenti věnují ve svých článcích a které publikují na internetových stránkách Zeptejte se Studenta, potažmo také na sociálních sítích. Vedle toho odpovídají na četné dotazy, které jim přicházejí do speciálně zřízené emailové schránky (i přes sociální sítě).
Lidé se nejčastěji ptají na problematiku z oblasti pracovního nebo rodinného práva. Studenti na vše ochotně odpovídají, i když nikdy nezapomenou zdůraznit, že se vše teprve učí a nejsou hotoví právníci. Svoje odpovědi vzájemně konzultují a kontrolují si je. Pokud vidí, že je potřeba daný problém probrat s advokátem nebo že na něj sami nestačí, dotazujícího na to upozorní.
Pomáhat i za zdmi fakulty
Na Právnické fakultě UK funguje celá řada studentských spolků, které se však obracejí především dovnitř, směrem ke studentům. Projekt Zeptejte se Studenta však cílí hlavně ven, za dveře fakulty, jak upozornil Dominik Brož.
„V prváku jsme zjistili, že nás právo opravdu baví. Začali jsme sbírat první zkušenosti při práci v advokátních kancelářích a přemýšlet, jak se mu věnovat ještě trochu víc. Napadlo mě pak založit projekt Zeptejte se Studenta. Snažíme se působit navenek, něco z toho, co se tady naučíme, předávat veřejnosti. Zároveň vytváříme platformu pro samotné studenty a jejich vlastní seberealizaci. Chceme to dělat tak, aby to bylo zábavné, aby nás to obohacovalo a pomohli jsme tím i někomu dalšímu,“ podotkl Dominik, dnes student třetího ročníku.
První rok projektu byl zahřívací, studenti museli nastavit všechna pravidla a platformy, kde se realizují. Naostro pak projekt spustili loni na podzim. Velký skok v jeho rozvoji přišel letos v lednu, kdy v rámci projektu Studentská Hybernská získali v Kampusu Hybernská vlastní kancelář. Do projektu mohli díky tomu přizvat víc studentů a rozšířit portfolio aktivit. Otevření jsou novým nápadům i zájemcům z řad studentů i jiných fakult. Díky zapojení dalšího studenta práv Matyáše Kašáka dnes velmi intenzivně rozvíjejí svou práci na sociálních sítích. V týmu už mají dokonce i jednoho neprávníka, který se na práci se sociálními sítěmi specializuje, jak podotkla Barbora Lišková.
„Teď je nás v týmu patnáct. O všem spolu diskutujeme, probíráme nápady nových příchozích. Snažíme se stále rozšiřovat a vylepšovat naši práci. Hodně jsme se teď posunuli ve využívání sociálních sítí, natáčíme videa, komentujeme aktuální kauzy. Vše, včetně odpovědí na dotazy veřejnosti, si vzájemně kontrolujeme. Skvěle to buduje kolektiv, všechny nás to posunuje dál, učíme se mluvit před lidmi, popularizovat právo, spolupracovat. Je super vidět, jak nás to všechny baví a jak všichni rádi chodíme na naše pravidelné schůzky,“ usmívala se Bára.
Díky tomu, že jim rozšíření týmu trochu uvolnilo ruce, mohli se vrhnout i do dalších projektů. V Kampusu Hybernská tak připravili společně s univerzitním queer spolkem Charlie přednášku Petra Aghy z Katedry politologie a sociologie PF UK, který hovořil o postavení queer komunity v českém právním řádu.
Připravili také právní workshopy pro žáky středních škol. Nabízejí je prostřednictvím spolku Stužák, který sdružuje vysokoškolské studentské spolky a organizace, jež se chtějí zapojit do hravější a interaktivní formy vzdělávání středoškoláků, a rozvíjet tak jejich kritické myšlení, jak podotkl Dominik.
„Jeden z workshopů je klasický moot court, tedy simulovaný soud. To je velmi oblíbené, dá se to připravit v podstatě pro všechny stupně vzdělávání. Druhý workshop jsme si vymysleli sami. Třídu během něj rozdělíme do skupin po čtyřech, žákům řekneme, že jsou senáty Ústavního soudu, každá skupinka dostane velmi jednoduše sepsané zadání reálného případu a za vymezený čas se ho snaží vyřešit. Tento workshop je zaměřený na to, aby se žáci spolu naučili komunikovat, hledat shodu a docházet ke společným rozhodnutím podloženým pádnými argumenty,“ vysvětlil Dominik. Oba workshopy na středních školách, které o ně projeví zájem, realizují zdarma.
Autor: Helena Zdráhalová