Didaktická podpora pro vyučující
Katedra právních dovedností nabízí na fakultě didaktickou podporu všem vyučujícím. Jako vyučující s námi můžete konzultovat svůj plán hodiny, prodiskutovat nastavení celého kurzu, probrat vybrané didaktické téma nebo nás pozvat k sobě do hodiny. Setkání může proběhnout i on-line a může jít i jen o deset dvacet minut – podle toho, co budete potřebovat. V případě zájmu se na nás prosím obraťte pomocí tohoto kontaktního formuláře.
Semináře pro vyučující – podzim 2023
Nástroje umělé inteligence pro úplné začátečníky
Tento seminář je určen zejména pro ty, kteří se s nástroji umělé inteligence teprve seznamují. Ať už jste některé vyzkoušeli, nebo nikoli, seminář vás krok za krokem provede po základních dostupných nástrojích, jejich zprovozněním, nastavením a základy jejich používání. Budeme se věnovat ChatuGPT, překladači DeepL a nástrojům Microsoft 365 (Word a PowerPoint). Zjistíte, jak mohou tyto nástroje usnadnit práci na fakultě vám, jak je mohou používat naši studující – a jak můžete v důsledku vylepšit i svoji výuku (např. zadávání úkolů).
Seminář je koncipován interaktivně, budete si moct nástroje přímo na místě vyzkoušet na svých vlastních zařízeních a zapojit se do diskuse nad tím, jak konkrétně dostupné nástroje do své práce zapojit. Na seminář je doporučeno vzít si vlastní notebook/tablet s připojením k internetu. Využívat budeme jen takové nástroje umělé inteligence, které jsou zaměstnancům UK dostupné bezplatně.
1. termín: pondělí 23. října 2023 ⋅ 16:00–17:30 – tento termín je otevřen jen vyučujícím z Právnické fakulty UK
2. termín: středa 15. listopadu 2023 ⋅ 12:00–13:30 místnost 412 – ten už pro kohokoli z UK
Lektor: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D.
Nástroje umělé inteligence v práci vyučujícího na vysoké škole
Tento seminář vás provede praktickým využitím nástrojů umělé inteligence ve výuce a v práci na vysoké škole. Seznámíte se s konkrétními možnostmi, jak efektivně využít veřejně dostupné nástroje pro zefektivnění své pedagogické práce (například přípravu materiálů pro výuku, jako jsou pracovní listy, úkoly, prezentace apod., nebo tvorbu testů) a pro zjednodušení běžné administrativní práce (odpovídání na e-maily, vyhotovení zápisů z pracovních porad, psaní popularizačních příspěvků na sociální sítě, generování obrázků atd.). Částečně budou nástroje využitelné i pro vědeckou práci, budeme se nicméně soustředit na použití pro výuku a administrativu.
Seminář je koncipován interaktivně, jednotlivé nástroje si budete moct přímo na místě vyzkoušet na svých vlastních zařízeních a zapojit se do diskuse nad tím, jak konkrétně dostupné nástroje do své práce co nejlépe zapojit. Věnovat se budeme zejména bezplatně dostupným nástrojům jako je ChatGPT, překladač DeepL a Microsoft 365 (Word a PowerPoint). Na seminář je doporučeno vzít si vlastní notebook/tablet s připojením k internetu a znát svůj přístup k Microsoft 365.
1. termín: středa 18. října 2023 ⋅ 12:00–13:30 místnost 38 – tento termín je otevřen jen vyučujícím z Právnické fakulty UK
2. termín: čtvrtek 16. listopadu 2023 ⋅ 14:00–15:30 místnost 412 – ten už pro kohokoli z UK
Lektor: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D.
Specifické potřeby hlasu pedagoga v procesu prezenční i distanční výuky
Seminář nabízí základní ošetření hlasového projevu určeného pro prezenční výuku. Vzhledem k současným dynamickým proměnám podob komunikace jsou také kladeny specifické nároky na hlas pedagoga zprostředkovávaný on-line za přímé účasti studentů na počítači, stejně tak, jako na jeho uplatnění v hybridní podobě bez jeho účasti.
Pátek 3. 11. 2023 ⋅ 9:30–11:00 místnost 015.1
Lektorka: doc. Mgr. Ivana Vostárková
Open-book ve výuce práva. Jak mění zkoušení a výuku?
Tento seminář zaměřuje na stále se rozvíjející koncept open-book zkoušení a jeho vliv na pojetí výuky. V semináři budeme prozkoumávat, jakým způsobem může povolení používání učebnic a jiných materiálů, včetně online zdrojů, během zápočtů a zkoušek ovlivnit samotný proces výuky a hodnocení studentů. Účastníci budou mít příležitost diskutovat o různých strategiích a nástrojích, které mohou učitelé využít k efektivnímu vedení open-book zkoušek a podpoře kritického myšlení a porozumění u studentů. Tento seminář také představí příklady osvědčených postupů a nových technologií, které mohou být aplikovány při výuce s ohledem na open-book zkoušení.
Seminář je otevřen jen vyučujícím z Právnické fakulty UK.
Pátek 3. 11. 2023 ⋅ 11:00–13:00 místnost 015.1
Lektorka: JUDr. Simona Trávníčková, Ph.D.
Efektivní týmová práce studentů. Jak ji nastavit, povzbuzovat, kontrolovat a hodnotit.
Tento seminář se zaměřuje na klíčové aspekty týmové práce ve studentském prostředí. Během semináře budeme zkoumat metody, jak efektivně nastavit týmovou spolupráci, kontrolovat a hodnotit výkony týmů, a také jak skupinovou práci povzbuzovat a reflektovat. Bude prostor pro diskuzi o různých přístupech k vedení týmů a hodnocení jejich práce.
Seminář je otevřen jen vyučujícím z Právnické fakulty UK.
Pátek 3. 11. 2023 ⋅ 14:00–15:30
Lektorka: JUDr. Simona Trávníčková, Ph.D.
Diplomová práce představuje poslední krok pro studenty na konci jejich studia, zároveň často první dlouhý akademický text, který mají během svého vzdělávacího procesu vytvořit. Průvodci v tomto procesu pro ně jsou akademičtí pracovnici a pracovnice v roli vedoucích a mentorů. Obsah a praxe této role se ovšem může na jednotlivých katedrách lišit, což může ovlivňovat i zkušenost studentů a jejich připravenost. Na druhé straně se můžeme také setkávat s nadměrným očekáváním a požadavky ze strany studentů, které překračují rámec náplně vedení práce. Vedle subjektivní stránky věci je třeba se vypořádávat s měnícími se předpisy zahrnujícími tvorbu závěrečných prací, vývojem standardů akademické a publikační etiky, nebo technologickým pokrokem včetně zapojení umělé inteligence do tvorby závěrečných prací.
Zveme vás proto na seminář, kde pod vedením dr. Michala Říhy povedeme diskuzi o tom, jak dobře práce studentů vést, co se nám v praxi osvědčuje (a co spíš nikoli). Součástí setkání bude i shrnutí dosud platných pravidel upravujících vedení závěrečných prací a diskuze nad tím, do jaké míry by bylo vhodné je změnit/novelizovat. V případě zájmu bude možné prezentovat nástroje prověřující, do jaké míry student splnil náležitosti publikační etiky.
Úterý 21. 11. 2023 ⋅ 18:00–19:30
Lektor: JUDr. Michal Říha
Didaktická podpora studujícím v doktorském programu
Studujícím v doktorském programu nabízíme následující didaktickou podporu:
- Předmět Základy didaktiky práva I, v rámci kterého získají základní vhled do didaktiky práva. Naučí se plánovat své hodiny, přemýšlet o cílech svého předmětu, vyzkouší si řadu různých výukových metod a aktivit. Budou mít prostor zformulovat své otázky (např. „Jak reagovat na dotaz, na který neznám odpověď?“, „Jak se liší seminář od přednášky?“, „Jak studující motivovat k tomu, aby dělali domácí úkoly?“).
Na závěr kurzu každý obdrží zpětnou vazbu na svůj vlastní plán hodiny. Kurz je určen zejména studujícím prezenční formy, v případě zájmu a volné kapacity se do něj mohou zapsat i zájemci z kombinované formy. Je vyučován blokově (typicky 3 bloky po 5 hodinách + 1 navazující setkání) v zimním i letním semestru. - Navazující kurz Základy didaktiky práva II, který studujícím nabízí možnost dále zlepšovat své učitelské dovednosti. Studující v tomto kurzu docházejí na pravidelné skupinové konzultace s vyučujícím předmětu (cca 1x za měsíc/dva) a pozvou k sobě do hodiny někoho z Katedry právních dovedností. Vedle toho si podle svých vlastních potřeb a cílů a po poradě s vyučujícím kurzu sestaví plán toho, jak budou v následujícím roce pracovat na svých didaktických dovednostech.
- Stát se vyučujícím povinného předmětu Úvod do studia práva pro studující 1. ročníku magisterského studia. Vyučující kurzu absolvují víkendový přípravný didaktický kurz. Samotná výuka pak probíhá v různých termínech v průběhu září a října, vždy blokově v rámci tří po sobě jdoucích dní. Vyučující tak získají nejen možnost absolvovat víkendové didaktické školení, které je na výuku předmětu připraví, ale i samotnou výuku (a to vždy ve dvojici s jiným vyučujícím), během které obdrží další didaktickou podporu a zpětnou vazbu. Didaktické postupy, které použijí v tomto kurzu, mohou poté přenést do svých kurzů na svých katedrách.
Přihlašování a výběr vyučujících kurzu probíhá na jaře, přihlašovací formulář s dalšími podrobnostmi je rozesílán všem interním doktorandům. V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte garantku předmětu Hanu Schützovou.
- Individuální konzultaci či návštěvu v hodině. Ať už jste využili některou z výše uvedených nabídek, nebo ne, rádi se s vámi potkáme na individuální konzultaci. Můžete s námi zkonzultovat svůj plán hodiny, prodiskutovat nastavení celého kurzu, probrat vybrané didaktické téma nebo nás pozvat k sobě do hodiny (nebudeme do ní nijak zasahovat, jen ji tiše z poslední lavice pozorovat, abychom pak byli připraveni se s vámi o vaší hodině bavit – o čem konkrétně, to již záleží na vás). Setkání může proběhnout i on-line a může jít i jen o deset dvacet minut – podle toho, co budete potřebovat. V případě zájmu se na nás prosím obraťte pomocí tohoto kontaktního formuláře.
- Skupinová navazující setkání. Jakkoli se to na první pohled nezdá, učitel si může – ač neustále obklopen lidmi – připadat na řadu věcí vlastně sám. Sám stojí před třídou, sám opravuje úkoly, sám rozhoduje o známkách. Nabízíme možnost tuto izolovanost překonávat a čas od času se potkat s podobně naladěnými lidmi a sdílet naši dobrou (ale i třeba nepovedenou) praxi a přemýšlet o tom, jak učit ještě o něco lépe. Tato setkání budou přirozeně navazovat na zapojení se do Základů didaktika práva a Úvodu do studia práva, účastnit se jich ale mohou i ti, kteří ani jedním z těchto kurzů neprošli. V případě zájmu se na nás prosím obraťte pomocí tohoto kontaktního formuláře.
Doporučené zdroje
K tématu didaktiky doporučujeme následující knihy. Všechny nám pomohly se posunout na své učitelské dráze:
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, 562 s.
- BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER, Mark A. MCDANIEL. Nauč se to!: jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017, 280 s.
- DWECKOVÁ, Carol. Nastavení mysli. Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017, 320 s.
Níže naleznete odkazy na metodiku distančního vzdělávání a přehled nástrojů pro distanční vzdělávání na naší fakultě, které vznikly za významného přispění členů Katedry právních dovedností. Naprostá většina metodiky je dobře použitelná i pro prezenční výuku a najdete v ní řadu tipů, které se nám ve výuce osvědčily. Věříme, že budou dobře sloužit i vám.